Bureausamarbejde eller ansætte?

Bureausamarbejde eller ansætte?

Når du overvejer om du skal have medarbejdere, så er der en række ting man bør tænke på. Valgmulighederne er egentlig ganske enkle – enten ansætter du selv de medarbejdere du har behov for, eller så indgår du et samarbejde med et bureau. Spørgsmålet er så hvad som er bedst for dig og din virksomhed? Uanset årsagen til at man har behov for en nyansat så er der flere ting man må overveje, før man bestemmer sig for at ansætte eller bruge et bureau i stedet for.

Virksomheden PunktumCom ApS, der bl.a. driver lånetjenesten Scandilån.com, har testet begge dele og må erkende at begge valg har sine ulemper og fordele. Vi vil derfor kort beskrive de to muligheder så du får et bedre indblik i forskellen.

Ansætte selv

I en ansættelsesproces er det let at mislykkes. Det er derfor vigtigt at gøre et godt forarbejde før man bestemmer sig for hvem man skal ansætte. Dette starter med en god jobannonce så man undgår misforståelser. Selvom teksten i en jobannonce ikke er bindende for hvad jobbet indebærer, kan det være klogt at kontrollere forventningerne i en realistisk retning. Formuler en rimelig og moderat tekst, så du tiltrækker de rigtige ansøgere.

Derefter må du igennem selve ansættelsesprocessen før du kan bestemme hvem der skal være din nye ansatte. Det er værd at huske på at ved at ansætte selv finder du den person du er mest tryg ved. Men der følger også med forpligtelser som forsikring, sygepenge, feriepenge og den mulighed at den ansatte efter et stykke tid ikke viser sig at være det rigtige valg.

Værd at vide når du skal leje gennem et bureau

Hvis du vil indgå i en kontrakt eller købe bemandings tjenester, så er der nogle faktorer du bør være opmærksom på. Mange bureauer viser til at deres professionelle styrke ligger hos den lejede medarbejder, noget som er en god ting for dig og din virksomhed. Samtidig er det vigtigt at bemærke, at den person der ansætter personale fra et bemandings bureau, også har ansvar i henhold til arbejdsmiljøreglerne. Dette indebærer at sikre et sikkert arbejdsmiljø på arbejdspladsen og give medarbejderen de oplysninger, der er nødvendige for at beskytte medarbejderen.

Hvad skal man vælge?

Det er ikke det letteste valg, specielt ikke med tanke på at der er fordele ved begge løsninger. Det er mere bekvemt at få et bureau til at finde rigtig medarbejder, men det koster også en del mere end at ordne det hele selv. Ved at ansætte selv, så har man selv kontrol men ulempen er at det kan være svært at finde rigtig person, og det tager tid at komme igennem hele processen. Hvis du trænger mere information om hvordan man kan gå frem, så læs mere om emnet her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *